Gemeente Almere

Stadhuisplein 1
1315 HR Almere

Trouwen in Almere

Namens de gemeente Almere feliciteer ik u alvast met uw voornemens om in het huwelijk te treden of om u als partners te laten registreren. Trouwen of partnerregistratie is het begin van een nieuwe levensfase en daarmee een feestelijke gebeurtenis!

Voor mij is het huwelijk al weer wat langer geleden, maar ik herinner me nog wel dat er veel valt te regelen. Op deze pagina en deze website vindt u daarom ‘duizend-en-een’tips om uw huwelijksdag zo goed mogelijk te laten verlopen. 

Het stadhuis van de bekende architect Cees Dam kan een belangrijk decor vormen voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. U kunt de trouwzaal elke zaterdag om 11.00 uur bezichtigen (als er geen huwelijk wordt voltrokken). Is dit niet uw smaak? Op de website van de gemeente Almere vindt u verschillende locaties; van restaurant tot boot, van bioscoop tot stadslandgoed. U kunt ook thuis trouwen. Bespreek de mogelijkheden met de medewerkers van Burgerzaken!

In ieder geval wens ik u veel geluk toe

Max (Franc) Weerwind
Burgemeester van Almere

Het Stadhuis

Het Stadhuis vormt een belangrijk decor bij uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Het Almeers Stadhuis - ontworpen door de bekende architect Cees Dam - is een gezichtsbepalend en eigentijds gebouw. De trouwzaal in het stadhuis heeft een bijzonder warme uitstraling. En ook de felicitatieruimte heeft de juiste sfeer voor deze belangrijke dag.

Voor beide ruimtes is gekozen voor een rode kleurstelling. De warme kleuren, de verlichting en de zaalopstelling met banken langs de wand en de losse, goudkleurige stoelen in het midden, creëren een intieme sfeer voor zowel grote als kleine gezelschappen. U en uw gasten zullen zich er dan ook meteen thuis voelen.

Ontvangst

Voor de plechtigheid wordt u persoonlijk ontvangen door de trouwbode in het Stadhuis.

Een andere trouwlocatie

Wilt u toch liever ergens anders trouwen of uw partnerschap registreren dan in de trouwzaal van het stadhuis? Dan kunt u kiezen voor een andere trouwlocatie in Almere. Hieronder vindt u de vaste trouwlocaties. U betaalt meer, omdat de trouwambtenaar naar de locatie toe moet komen (zie: tarieven). Ook betaalt u voor het gebruik van de locatie. Deze kosten variëren per locatie en zijn afhankelijk van uw wensen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de locatie zelf. 

De locatie moet binnen de gemeentegrenzen liggen;
Het adres van de locatie moet kadestraal geregistreerd staan;
De locatie moet openbaar en voor iedereen vrij toegankelijk zijn;
De locatie mag niet in strijd met openbare orde en goede zeden zijn;
De rechthebbende van de locatie dient vooraf schriftelijk toestemming te geven;
De veiligheid van de trouwambtenaar moet gewaarborgd zijn;
In geval van een horecagelegenheid: een verklaring van de brandweer of een recent controlerapport/vergunning voor brandveiligheidseisen dient overlegd te worden;
In geval van een gebedshuis: het burgerlijk huwelijk dient vooraf te gaan aan het religieus huwelijk. Het is niet toegestaan deze te combineren in één ceremonie;
De locatie moet over een overdekte en omsloten ruimte beschikken.


U kunt zelfs thuis trouwen. Hiervoor gelden de volgende extra eisen;

de locatie moet brandveilig zijn;
de eigenaren en het toekomstige paar zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en zorgen ervoor dat de thuislocatie voor iedereen toegankelijk is;
bij meer dan vijftig gasten dient het toekomstige paar een melding te doen/een evenementenvergunning aan te vragen.

Wilt u de voltrekking liever thuis laten plaatsvinden? Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.

Persoonlijke toespraak

Eén van de trouwambtenaren houdt een persoonlijke toespraak bij de huwelijksvoltrekking. De ambtenaar zal hierover van tevoren telefonisch met u overleggen.

Bijzondere mogelijkheden

Wij staan u graag terzijde om deze bijzondere dag voor u zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ons team van trouwambtenaren bestaat uit zeer enthousiaste mensen die van elke huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie echt wat bijzonders willen maken. Heeft u bijzondere wensen? Vraag het ons!

Muziek

Graag verzorgen wij de muziek tijdens de plechtigheid. En natuurlijk is het ook mogelijk om uw eigen muziek op cd of usb-stick mee te brengen. Bespreek dit met ons zodat we hier rekening mee kunnen houden.

Melding doen (voorheen ondertrouw)

Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, moet u dit eerst melden (voorheen ondertrouw). Dit doet u bij de gemeente waar u wilt trouwen of uw partnerschap wilt registreren, minimaal twee weken tot maximaal een jaar voor de geplande datum.

Wilt u trouwen/uw partnerschap laten registreren in de gemeente Almere? Neem dan telefonisch contact op via 14 036. Tijdens het telefoongesprek nemen we uw gegevens door en plannen een afspraak met u in zodat u uw melding door kunt geven.

De afspraak

Tijdens de afspraak controleert een ambtenaar van de Burgerlijke Stand of u het huwelijk of het geregistreerd partnerschap mag aangaan. Ook maakt u samen afspraken over de ceremonie (locatie, datum, tijdstip en hoe de ceremonie eruit komt te zien). 

Meenemen

Neem bij de melding van het voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap het volgende mee:

van beiden een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs);

een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart van de getuigen (geen rijbewijs);

Let op: Als u in het buitenland geboren, getrouwd of gescheiden bent, zijn er meer documenten nodig. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Tarieven 2020 (onder voorbehoud)

Trouwzaal stadhuis

Maandag 9.00 en 9.30 uur (zie ook onderstaande informatie) gratis
Werkdagen 9.00, 10.00 en 11.00 uur € 185,25
Werkdagen 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur € 332,95
Werkdagen 17.00, 18.00 en 19.00 uur € 480,60
Werkdagen op een ander tijdstip (in overleg met Burgerzaken) niet mogelijk
Zaterdag 11.00, 12.00, 13.00 en 14.00 uur € 749,05
Zaterdag op een ander tijdstip en locatie buiten stadhuis (in overleg met Burgerzaken) niet mogelijk
Toeslag bij huwelijk of geregistreerd partnerschap op locatie € 132,30
Toeslag bij huwelijk of geregistreerd partnerschap op andere tijdstippen dan bovenstaande tijdstippen € 268,55

Andere Locatie

Maandag 9.00 en 9.30 uur (zie ook onderstaande informatie) N.V.T.
Werkdagen 9.00, 10.00 en 11.00 uur € 317,55
Werkdagen 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur € 465,25
Werkdagen 17.00, 18.00 en 19.00 uur € 612,90
Werkdagen op een ander tijdstip (in overleg met Burgerzaken) € 1017,60
Zaterdag 11.00, 12.00, 13.00 en 14.00 uur € 881,35
Zaterdag op een ander tijdstip en locatie buiten stadhuis (in overleg met Burgerzaken) €1017,60

Kosteloos trouwen is mogelijk op maandagochtend om 9.00 uur of om 9.30 uur. Er is wel een aantal voorwaarden aan verbonden:

Er mogen maximaal zes personen, inclusief het bruidspaar en getuigen, aanwezig zijn;
De ceremonie vindt plaats in een ruimte bij Burgerzaken, niet in de trouwzaal;
Er is geen bode aanwezig tijdens de ceremonie;
Het is niet mogelijk muziek te draaien voor, tijdens of na de ceremonie;
Er wordt geen toespraak gehouden door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand, alleen het wettelijk verplichte gedeelte.

Moment van wijziging Verschuldigde leges

Eén maand voor de huwelijksdatum 25% van de verschuldigde leges
Tot één week voor de huwelijksdatum 50% van de verschuldigde leges
In de week voor of op de huwelijksdatum zelf 100 % van de verschuldigde leges

Tarieven producten huwelijk/geregistreerd partnerschap

Trouwboekje/partnerschapsboekje (niet verplicht) € 23,95
Omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk € 44,20
Benoeming en beëdiging buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand € 186,00
Ambtenaar als getuige, per getuige € 31,95
Bezoek van een ambtenaar om de veiligheid van de trouwlocatie te beoordelen € 106,55
Verklaring huwelijksbevoegdheid € 24,30

Copyright © 2018
Webdesign door Pixel Creation