Trouwen in de Gemeente Stadskanaal
Trouwen in Stadskanaal
Geacht bruidspaar,
U hebt besloten om te gaan trouwen. Hartelijk gefeliciteerd met de voorgenomen stap. Een stap die je maakt voor de rest van je leven. En dat vergt heel veel voorbereiding.
Met deze pagina willen we u graag wegwijs maken in alle zaken die belangrijk zijn om te regelen. Onze officiële trouwlocaties in de gemeente zijn de raadzaal in het gemeentehuis en villa Ter Marse in Stadskanaal.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te trouwen in een locatie van uw keuze.
Klik hier voor het overzicht van de trouwlocaties in Stadskanaal.
Hoe dat in z’n werk gaat, daarover kunnen wij u nader informeren. Hier vindt u heel veel informatie die u, bij uw voorbereiding, op weg kan helpen.
Ik hoop dat deze pagina bijdraagt aan een goede start van een nieuwe fase in uw leven.
K. (Klaas) Sloots
Burgemeester van Stadskanaal
Het gemeentehuis
De aanloop naar de trouwdag of partnerschapsregistratie start eigenlijk bij het moment van aangifte op het gemeentehuis. In de gemeente Stadskanaal kan de huwelijksaangifte en de aangifte van een partnerschapsregistratie in de meeste gevallen gedaan worden zonder dat u daarvoor een afspraak hoeft te maken. Wanneer één of beide partners niet de Nederlandse nationaliteit bezitten, in het buitenland zijn geboren of er hebben gewoond dan kunt u beter eerst een afspraak maken voor een intake-gesprek. Voor alle aangelegenheden die te maken hebben met de burgerlijke stand kunt u terecht in het Publieksbureau van het gemeentehuis, tel. 0599 - 631 631.
Het publieksbureau is op maandag, dinsdag en woensdag geopend van 09.00 tot 16.00 uur, op donderdag van 09.00 tot 20.00 uur en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
De buitengewone ambtenaren van de burgelijke stand
De buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) neemt een bijzondere plek in tijdens de plechtigheid. U kunt bij de burgerlijke stand tot uiterlijk twee maanden vóór de plechtigheid aangeven naar welke ambtenaar uw voorkeur uitgaat. Het kan zijn dat de door u gekozen ambtenaar verhinderd is. Daarom moet uw voorkeur bestaan uit twee personen. Voor een vlotte planning is het van belang dat u uw voorkeur zo spoedig mogelijk bekend maakt. Hieronder stellen de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand zich aan u voor.
Trouwambtenaar Ingrid de Weerd
“Serieus waar het nodig is én met een lach waar het kan.”
Van harte!
Jullie gaan trouwen. Veel dingen heb je die dag in de hand; de prachtige jurk en het mooie pak zijn gekozen, de dierbaarste gasten nodig je uit, je bestelt de lekkerste bruidstaart en kiest de mooiste trouwlocatie….. Maar hoe kies je een trouwambtenaar? Dat is iemand die je niet kent, maar die wel een belangrijke rol speelt op deze mooie dag. Die net als jullie er alles aan doet om er een onvergetelijke dag van te maken. Ik zal mijn uiterste best doen om een kleine maar belangrijke bijdrage te leveren, door een persoonlijke toespraak die past bij jullie.
Trouwambtenaar Wendy Rozema
“Ja tegen elkaar zeggen, ja tegen een leven samen, ja tegen de liefde, dat is waar het om gaat.”
Van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!!
Mijn naam is Wendy Rozema en ik vind dat er niets mooier is dan liefde. Liefde is mooi en puur in al haar vormen.
Als ik jullie huwelijksceremonie mag leiden, dan ga ik mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat de ceremonie voldoet aan al jullie wensen. Dat doe ik door een goede voorbereiding en in samenspraak met jullie.
Trouwambtenaar Lucia Ots
“Ik draag graag bij om jullie moment uniek en onvergetelijk te maken, met humor en ontroering.
Van harte gefeliciteerd, jullie gaan trouwen!
Er moet van alles geregeld worden. Jullie trouwdag moet er precies zo uit gaan zien zoals jullie dat voor ogen hebben. Met een ‘jawoord’ dat jullie uitspreken omringt door jullie dierbaren en getuigen waardoor je wettelijk aan elkaar verbonden bent. Daar hoort natuurlijk een prachtige ceremonie bij, waaruit jullie liefde voor elkaar spreekt en waar jullie unieke liefdesverhaal verteld wordt.
Mevrouw Gonda Gelling
Met veel enthousiasme wil ik mij aan jullie voorstellen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs). Mijn naam is Gonda Gelling, ben geboren en getogen in Stadskanaal, en getrouwd met een lieve man. Wij hebben een zoon en een dochter.
Wat ik bijzonder aangenaam vind in het leven is het ontmoeten van mensen. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal, ook in de liefde. Zo wil ik graag met jullie mijn verhaal delen.
Lang, lang geleden heb ik mijn echtgenoot op een bazaar een kogeltje in het hoofd geschoten. Hij was medewerker van een schiettent, stond in de stand en ik probeerde een voltreffer te schieten. En dat is gelukt! Ik had de hoofdprijs, want het kogeltje belandde in de schedel van mijn echtgenoot. Een hersenschudding, drie maanden hoofdpijn, verkering, verloving en een gelukkig huwelijk is het gevolg. Zo blijkt maar weer dat de liefde een schot in de roos is.
Als babs ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie verhaal. Tijdens mijn bezoek wil ik graag naar jullie luisteren, ontdekken wie jullie zijn. Om later jullie persoonlijk verhaal te verwerken in een toespraak, rekening houdend met jullie wensen, zodat de trouwplechtigheid of partnerschap een persoonlijk, warm, vrolijk, serieus en spontaan karakter krijgt. Mochten jullie de plechtigheid of een deel ervan in het Grunnigs wensen dan is dat voor mij als Knoalster geen probleem.
Graag wil ik jullie veel succes wensen bij alle voorbereidingen en wens jullie voor de toekomst al het geluk dat ik jullie maar kan wensen. Immers het grootste geluk in het leven is, dat er iemand is, die van je houdt.
Met een vriendelijke groet van Gonda Gelling
(...o ja, voordat ik het vergeet, met mijn man is het helemaal weer goed gekomen!)
Trouwambtenaar Annemiek Drenth
"Bij mij is iedereen gelijk en zeker uniek."
Hallo tortelduifjes,
Van harte gefeliciteerd aanstaand bruidspaar met jullie voorgenomen huwelijk. Een leuke, spannende tijd komt er voor jullie aan als je het mij vraagt. Alleen de voorbereidingen voor deze mooie, speciale dag zijn al bijzonder en echt super leuk. Samen op zoek naar de allerleukste dingen voor jullie huwelijksdag: een leuke locatie, mooie kleding, trouwauto of misschien wel een mooie koets. Wat het ook wordt, ze moeten bij jullie passen, stuk voor stuk, dat is één ding wat zeker is. Natuurlijk hoort daar ook een leuke trouwambtenaar bij. Iemand die jullie ‘verhaal’ weet om te toveren tot een waardevolle toespraak. Een ceremonie waar jullie en je gasten het jaren later nog over zullen hebben. Jullie geven elkaar op deze mooie dag het ‘jawoord’ en beloven elkaar trouw. Ik ben daar graag getuige van.
Trouwambtenaar Irma Abrahams
“Als ik een lach en misschien zelfs een traan van ontroering op jullie gezicht kan 'toveren' ga ik met een voldaan gevoel naar huis.”
Dag aanstaand bruidspaar,
Laat ik mij eerst even aan jullie voorstellen. Mijn naam is Irma Abrahams. Ik ben al heel veel jaren gelukkig getrouwd met Paul. Samen hebben wij een zoon en een dochter en intussen ook een schoondochter en schoonzoon.
Net als in mijn werk als verpleegkundige mag ik als trouwambtenaar delen in een groot intiem moment in het leven van twee mensen. Momenten waarop de liefde voor iedereen voelbaar is. Ik hou van de verhalen en zie het iedere keer weer als een uitdaging om speciaal voor jullie een unieke, liefdevolle, warme maar zeker ook vrolijke toespraak te schrijven. Het voelt elke ceremonie weer als een eer om dit te mogen doen.
Een aantal weken voor jullie trouwdag maak ik een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Samen gaan we dan kijken wat de mogelijkheden zijn om jullie huwelijksceremonie tot een onvergetelijk moment te maken. Wat zijn jullie ideeën en wat kan ik daarin voor jullie betekenen. Als ik een lach en misschien zelfs wel een traan van ontroering op jullie gezicht kan 'toveren' tijdens de plechtigheid ga ik met een voldaan gevoel naar huis. Ik wens jullie alvast heel veel succes en plezier met alle voorbereidingen en wie weet tot ziens.
Huwelijkse voorwaarden
Het trouwen op huwelijkse voorwaarden moet geregeld worden bij de notaris. Het is verstandig dit tijdig vóór de trouwdag te regelen.
Getuigen
Voor het huwelijk of de partnerschapregistratie zijn tenminste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen nodig. Wanneer een getuige niet in de gemeente Stadskanaal woont moet een fotokopie van een paspoort of een Nederlandse identiteitskaart of een bewijs van opname in de gemeentelijke basisadministratie van de woongemeente van de getuige worden ingeleverd. Dit geldt niet voor ouders.
Muziek
Wanneer u “eigen” muziek wilt laten horen in de trouwzaal, adviseren wij u dit een paar dagen van tevoren in het publieksbureau in te leveren. Live muziek is in het gemeentehuis echter niet toegestaan.
Confetti
Het is niet toegestaan in of rond het gemeentehuis te strooien met confetti, snippers, slingers of andere materialen. Het strooien van rijst buiten het gemeentehuis is wel toegestaan evenals bellen blazen. Wanneer u in een andere locatie dan het gemeentehuis trouwt, adviseren wij u contact op te nemen met de eigenaar van de locatie in verband met eventuele regels hierover.
Naamgebruik in het dagelijks verkeer
Echtgenoten en geregistreerde partners mogen elkaars achternaam gebruiken. Voor het gebruik van de achternaam van de partner zijn drie mogelijkheden:
de eigen naam, gevolgd door de naam van de partner
de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam
de naam van de partner in plaats van de eigen naam
Voor alle duidelijkheid: het gaat hierom het gebruik van de achternaam van de partner in het dagelijks verkeer. De achternaam verandert dus niet.
Bijzondere arrangementen
Er zijn vele mogelijkheden om een exclusief tintje aan uw huwelijk of registratie partnerschap te geven.
Zo kunt u bijvoorbeeld:
• met de “Knaolster Snikke” naar Huize ter Marse varen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de schipper, de heer Max de Jonge, tel. 0599-617 402 of 06-51 28 61 86.
• bij het in oude glorie herstelde stationsgebouw van Museumspoorlijn S.T.A.R. en/of de stoomlocomotief “Anna” een prachtige fotoreportage maken. Ook is het mogelijk de stoomtrein te huren. Voor meer informatie kunt u bellen met de S.T.A.R. tel. 0599-651 890.
Tarieven 2024 ( Onder voorbehoud )
Trouwzaal gemeentehuis
maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur € 434,50
B&W kamer
maandag t/m donderdag tot 16.00 uur en vrijdag tot 12.00 uur € 143,00*
Kamer gemeentehuis
maandag om 9.00 uur en 9.15 uur gratis**
Vaste trouwlocatie
maandag t/m vrijdag tot 18.00 uur € 292,50
Vaste trouwlocatie
maandag t/m vrijdag na 18.00 uur en zaterdag tot 20.00 uur € 361,50
Eenmalige locatie
maandag t/m vrijdag tot 18.00 uur € 384,00
Eenmalige locatie
maandag t/m vrijdag na 18.00 uur en zaterdag tot 20.00 uur € 453,00
*maximaal 12 personen (inclusief bruidspaar en kinderen), met eenvoudige ceremonie
**maximaal 6 personen (inclusief bruidspaar en kinderen), geen ceremonie alleen het zetten van handtekeningen
Let op! Bovenstaande kosten zijn de kosten die in rekening worden gebracht door de gemeente. Kosten voor bijvoorbeeld de huur van een externe locatie en catering zijn niet inbegrepen. Dit regelt u zelf met de trouwlocaties.
Mogelijke overige kosten
Huwelijks- en partnerschapsboekjes € 55,50
Duplicaat huwelijks- en trouwboekje € 70,50