Categorieën

Provincie

Gemeentes

Plaats

Professionals

Vraag 5 offertes aan in jouw regio

Start hier

Trouwen in de Gemeente Echt-Susteren

Gemeente Echt-Susteren
Nieuwe Markt 55
6101 CV Echt

Trouwen in Echt-Susteren

Trouwen is een van de belangrijkste momenten in het leven van een stel en in de gemeente Echt-Susteren kunnen jullie genieten van een prachtige ceremonie in een geweldige omgeving. De gemeente beschikt over verschillende locaties waar jullie kunnen trouwen, zoals het gemeentehuis, de trouwzaal, de kapel of zelfs buiten in de natuur.

Naast het trouwen in het gemeentehuis of de trouwzaal, zijn er nog veel meer mooie trouwlocaties in Echt-Susteren waar jullie de ceremonie kunnen houden. De locaties zijn gevarieerd en bieden een prachtige achtergrond voor de ceremonie en fotografie. 

Houd er wel rekening mee dat de beschikbaarheid en eventuele beperkingen voor deze locaties kunnen variëren. Wil je meer weten over de beschikbare locaties in Echt-Susteren, neem dan contact op met de gemeente voor meer informatie.

De trouwambtenaar in de gemeente Echt-Susteren zorgt voor een persoonlijke en intieme ceremonie die is afgestemd op jullie wensen. Bovendien biedt de gemeente diverse mogelijkheden voor het inzetten van audiovisuele middelen, zoals muziek en beelden, om jullie ceremonie nog specialer te maken. 

Een huwelijk in de gemeente Echt-Susteren is niet alleen symbolisch, maar ook juridisch geldig. Je hoeft dus niet apart naar een notaris te gaan. Bovendien kun je in de gemeente ook terecht voor andere huwelijksgerelateerde zaken, zoals wijziging van uw naam of samenlevingscontracten.

Er zijn ook diverse leveranciers in de omgeving die jullie inhuren voor bijvoorbeeld bloemen, fotografie en catering, waardoor jullie trouwdag compleet is. Kijk hiervoor ook eens verder rond op onze website, we hebben naast vele inspiratie artikelen ook heel veel professionals op de website verzameld. Alles voor de bruiloft kun je hier regelen! 

Kortom: trouwen in de gemeente Echt-Susteren is een unieke ervaring waar jullie met veel plezier op terug zullen kijken. Bezoek de website van de gemeente voor meer informatie over de mogelijkheden en beschikbaarheid.

Voorwaarden trouwen en geregistreerd partnerschap 

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten? Dan staan de voorwaarden daarvoor in de wet. Hieronder leest u de belangrijkste voorwaarden. 

Met één persoon

U mag maar met één persoon tegelijk trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten. U mag ook niet al getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben met iemand anders. 

18 jaar of ouder

U moet 18 jaar of ouder zijn. Sinds december 2015 zijn er geen uitzonderingen meer mogelijk op deze leeftijdseis. 

Curatele 

Staat u onder curatele? Dan hebt u toestemming nodig van de curator om te mogen trouwen of een geregistreerd partnerschap te sluiten. Soms hebt u zelfs toestemming nodig van de kantonrechter.

Procedure trouwen en geregistreerd partnerschap

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten? Dan moet u naar de ambtenaar van de burgerlijke stand. Alles wat u moet regelen is vastgelegd in de wet. Hieronder leest u de belangrijkste dingen die u moet regelen. 

Voornemen melden bij gemeente

U meldt persoonlijk of schriftelijk dat u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt sluiten. Dit doet u bij de ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente waar u wilt trouwen of een partnerschap wilt sluiten. Sinds 1 juli 2016 kunt u uw melding ook digitaal doen. Dit kan nog niet in alle gemeenten. Daarbij hoeft u in principe geen stukken te overleggen met daarin uw geboorteakte of beëindiging van uw eerdere huwelijk of geregistreerd partnerschap. Uw eigen opgave, persoonlijk of schriftelijk, is voldoende. 

Wachttijd

Heeft u uw voornemen kenbaar gemaakt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand? Dan moet u minstens 14 dagen wachten. Daarna kunt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten. Heel soms geldt deze termijn niet, bijvoorbeeld als uw aanstaande echtgenoot of partner ernstig ziek is en verwacht wordt dat hij of zij snel overlijdt. 

Getuigen 

U moet minimaal twee en maximaal vier getuigen hebben. Zij moeten 18 jaar of ouder zijn. Bij het kenbaar maken van uw voornemen te trouwen of een geregistreerd partnerschap te sluiten, moet u hun namen en adressen doorgeven. 

Het ja-woord

U legt een verklaring af bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Daarmee is uw relatie officieel vastgelegd. Als u trouwt geeft u het ja-woord. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht. U kunt zelf een tekst bedenken. 

Huwelijksakte of partnerschapsakte 

Na de verklaring ondertekent u een akte. Ook de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand ondertekenen deze akte. 

Kosten

Voor trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten moet u betalen. Maar elke gemeente heeft vaste tijden waarop u gratis kunt trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten.

Kerkelijk huwelijk 

Nadat u bij de ambtenaar van de burgerlijke stand bent geweest, kunt u nog in de kerk trouwen. Dat heet inzegenen of bevestigen. Het kerkgenootschap beslist zelf of ze uw huwelijk wil inzegenen. Ze hoeven dit niet te doen.

Tarieven 2024 (onder voorbehoud)

Stadhuis:

Op werkdagen tussen 9:00 uur - 17:00 uur € 327
Zaterdag tussen 10:00 uur en 17:00 uur  € 507,50

Thuishuwelijk / Eigen gekozen locatie:

Op werkdagen tussen 9:00 uur - 17:00 uur € 310,10
Zaterdag tussen 10:00 uur en 17:00 uur  € 479,35

Kasteel Eyckholt / Roosterhoeve:

Op werkdagen tussen 9:00 uur - 17:00 uur € 479,35
Zaterdag tussen 10:00 uur en 17:00 uur  € 648,55

Indien een verzoek tot huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie geannuleerd wordt, betaalt u 50% van de betaalde legeskosten.

Overige kosten

Trouwboekje of partnerschapsboekje in nubuck: € 35,60
Trouwboekje of partnerschapsboekje in leer: € 48,40
Aanwijzing en beëdiging tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag (exclusief kosten van de aanvraag van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)): € 239.
Wanneer iemand al ambtenaar burgerlijke stand is en alleen de aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand nodig is, zijn de kosten € 95,75. Er is dan ook geen VOG nodig.

Copyright © 2024
Webdesign door Pixel Creation