Categorieën

Provincie

Gemeentes

Plaats

Professionals

Vraag 5 offertes aan in jouw regio

Start hier

Trouwen in de Gemeente Beek

Gemeente Beek
Raadhuisstraat 9
6191 KA Beek

Trouwen in Beek

Het verheugt mij dat uw interesse uitgaat naar een huwelijksvoltrekking of registratie van uw partnerschap in de gemeente Beek. De gemeente Beek is graag uw gastgever. Wij ontvangen u in onze trouwzaal of op elke andere locatie, mits deze aan een aantal voorwaarden voldoet. De trouwzaal is de oude raadzaal van de voormalige gemeente Beek vóór de herindeling 1982. In deze karakteristieke omgeving wordt u ontvangen door één van onze babsen (buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand). Onze trouwambtenaren zijn er om uw huwelijksvoltrekking of registratie van uw partnerschap voor u te verheffen tot een onvergetelijk samenzijn in ons gemeentehuis of op een willekeurige andere, door u gekozen locatie, in onze gemeente.

Klik hier voor het overzicht van de trouwlocaties in Beek.

Op deze pagina treft u veel informatie aan die u van dienst kan zijn bij de voorbereiding op uw grote dag. Ik wens u in ieder geval een fijne dag toe en hoop dat u een goede herinnering aan de gemeente Beek overhoudt.

Met vriendelijke groeten en veel plezier bij de voorbereiding.

De trouwzaal

De trouwzaal bevindt zich in het oude gedeelte van het gemeentehuis. Dit gedeelte is gebouwd in de jaren 1845 - 1850. Rond 1940 werd de zaal gebruikt als raadzaal van de voormalige gemeente Beek. Tot aan de herindeling in 1982 heeft de zaal zijn functie als raadzaal niet verloren. Vanaf 1985 doet de zaal nog slechts dienst als trouwkamer. De glas-in-loodramen en de muurschilderingen zijn gemaakt door de Maastrichtse kunstenaar Henri Schoonbroodt. In 1988 is de zaal vernoemd naar Agnes Printhagen, een directe afstammelinge van de heren van Printhagen. Het familiewapen siert de schoorsteen in de trouwzaal.

Het vastleggen van de datum

De datum waarop u wilt trouwen of registreren kunt u een jaar van tevoren vastleggen. Als u tijdig reserveert is de kans het grootst dat de door u gewenste datum en tijd nog vrij zijn. Ook als u niet in Beek woont kunt u hier trouwen of uw partnerschap laten registreren. U kunt de gewenste huwelijksdatum gemakkelijk reserveren op onze website. U kiest voor het maken van een afspraak en gaat dan eenvoudigweg naar ‘reserveren datum huwelijk’.

Wat moet ik doen?

U doet de melding in de gemeente waar u gaat trouwen. Woont u beiden buiten Nederland en is in ieder geval één van u Nederlander? Dan doet u de melding bij de gemeente Den Haag.
Doe de melding uiterlijk 14 dagen voordat u gaat trouwen.
U kunt niet eerder dan 1 jaar voor de huwelijksdatum de melding doen.
Bij de melding geeft u in totaal 2, 3 of 4 meerderjarige personen op als getuigen.  Als u beide de Nederlandse nationaliteit heeft, dan hoeft u bij de huwelijksaangifte alleen een geldig legitimatiebewijs van u beide mee te brengen. U dient samen te komen om de melding te doen.

Trouwen op locatie in de gemeente Beek

Sinds 1 januari 2007 is het mogelijk om in de gemeente Beek op locatie te trouwen.
De locatie dient wel aan enkele voorwaarden te voldoen:
de trouwlocatie moet binnen de gemeentegrens van Beek liggen;
de trouwlocatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en dient uit esthetisch oogpunt acceptabel te zijn;
de locatie heeft tijdens de ceremonie de status van gemeentehuis en is dus gedurende de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie openbaar met andere woorden vrij toegankelijk voor iedereen;
het moet gaan om een permanent overdekte locatie.

In of bij de locatie dient een ruimte te zijn waar de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zich kan omkleden. Tevens zal in de ruimte een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig moeten zijn. De tijden dat op een externe locatie een ceremonie gehouden kan worden zijn  dezelfde als de uren waarop ook in het gemeentehuis kan worden getrouwd/gepartnerd. Het bruidspaar dat op een externe trouwlocatie wenst te trouwen/partneren, dient hiervoor een schriftelijk verzoek in te dienen. Voordat het bruidspaar de garantie krijgt, dat op de bedoelde locatie een ceremonie gehouden kan worden, wordt de ruimte van gemeentewege geïnspecteerd. Het zal duidelijk zijn dat trouwen in onze trouwzaal in het gemeentehuis gehandhaafd blijft.

Welke documenten heeft u nodig

Personen die in de GBA zijn opgenomen behoeven geen documenten meer te overleggen. Volstaan wordt met het invullen van een verklaring van burgerlijke staat, die vervolgens door beide partners wordt ondertekend. Afhankelijk van geval tot geval kan het voorkomen dat wel buitenlandse documenten overlegd moeten worden. Wat overblijft is het overleggen van kopieën van de reisdocumenten van de getuigen en van het bruidspaar zelf. Bij een identiteitskaart dient zowel de voor- als de achterkant gekopieerd te worden.

Buitenlandse documenten

Het kan gebeuren dat u documenten in het buitenland moet opvragen. Vaak moeten deze stukken gelegaliseerd worden. Legalisatie kan vaak veel tijd in beslag nemen. Zorg er voor dat u deze documenten tijdig opvraagt. U moet ze meebrengen als u in ondertrouw gaat. Afhankelijk van de taal waarin de documenten zijn gesteld, kan het nodig zijn de stukken te laten vertalen. Dit moet altijd gebeuren:
1. In Nederland,
2. nadat de stukken zijn gelegaliseerd
3. door een in Nederland beëdigd vertaler
De ambtenaar van de burgerlijke stand kan u vertellen welke stukken u nodig heeft.

De getuigen

Bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap zijn tenminste twee en ten hoogste vier getuigen nodig. Van de getuigen dient u een kopie van hun legitimatiebewijs (geen rijbewijs) te overleggen.

Gesprek voor huwelijk

Circa 10 dagen voor het huwelijk of registratie neemt de ambtenaar van de burgerlijke stand met u contact op. In een persoonlijk gesprek probeert hij weetjes / aardigheden van u te vernemen die hij kan gebruiken bij uw huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie.

De trouwdag

Op de trouwdag wordt u enkele minuten voor de huwelijksvoltrekking verwacht. In de hal van het gemeentehuis wordt u verwelkomd door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze gaat u vooraf naar de trouwzaal. Parkeren bij het gemeentehuis kan wel eens problematisch zijn. U kunt uw auto ook parkeren op de Markt. Deze ligt op loopafstand van het gemeentehuis.

Fotograferen

Fotograferen of filmen is vrij toegestaan mits daardoor de huwelijksvoltrekking niet wordt verstoord.

Tarieven 2024 (onder voorbehoud)

Trouwen op maandag tot en met vrijdag kost: € 295,00
Trouwen op zaterdag en zondag kost: € 550,00
Op maandag en woensdag kunt u om 10.00 uur gratis trouwen.
Een trouwboekje kost: € 25,00
Een luxe trouwboekje kost: € 40,00
Een getuige van de gemeente kost: € 30,00
Het eenmalig benoemen van een BABS kost: € 75,00
Het eenmalig benoemen en beëdigen van een BABS kost: € 175,00
Een verklaring huwelijksbevoegdheid kost: € 29,00

Copyright © 2024
Webdesign door Pixel Creation