Categorieën

Provincie

Gemeentes

Plaats

Professionals

Vraag 5 offertes aan in jouw regio

Start hier

Trouwen in de Gemeente Nijkerk

Gemeente Nijkerk
Nijkerk

Trouwen in Nijkerk

Welkom in de gemeente Nijkerk

Als je trouwplannen hebt, dan wil je natuurlijk alles weten over deze mooie dag. Er moet van alles worden geregeld en er moeten vele keuzes worden gemaakt. De keuze voor de trouwlocatie is misschien wel de belangrijkste. Onze gemeente heeft meerdere geweldige trouwlocaties en het is in Nijkerk zelfs mogelijk om buiten te trouwen! Het zou dus zo maar kunnen dat jullie voor een locatie in de gemeente Nijkerk kiezen!

Wij begrijpen hoe belangrijk jullie trouwdag is. Daarom zetten wij ons beste beentje voor om jullie zoveel mogelijk van dienst te zijn. Op onze website vind je veel informatie over trouwen in Nijkerk en kun je een huwelijksdatum reserveren. Mocht je vraag hier niet worden beantwoord, dan staan onze medewerkers van de afdeling Burgerzaken voor je klaar om je te informeren over trouwen in Nijkerk, je reservering te plaatsen en jullie in contact te brengen met een van onze trouwambtenaren.

Trouwlocaties

In de gemeente Nijkerk kun je vrijwel overal trouwen waar je wilt, zowel binnen als buiten. Natuurlijk zijn er voorwaarden als je buiten wilt trouwen of op een locatie waar nog niet eerder is getrouwd, maar wij denken graag met jullie mee om het huwelijk naar jullie wensen in te vullen.

Klik hier voor het overzicht van de trouwlocaties in Nijkerk

Trouwzaal

Het stadhuis van Nijkerk heeft een prachtige sfeervolle trouwzaal uit de 18e eeuw. Jullie zijn van harte welkom om de trouwzaal een keer te bekijken. De trouwzaal is rolstoeltoegankelijk en er kan op bepaalde momenten tijdens de ceremonie muziek worden gedraaid die door jullie zelf is gekozen. Onze geluidsinstallatie is recent vernieuwd en is geschikt voor het afspelen van alle gangbare muziekdragers.

Overige locaties

Daarnaast is het mogelijk om zelf een locatie te kiezen. In de gemeente Nijkerk zijn een aantal locaties, waar regelmatig huwelijken worden gesloten. Jullie kunnen echter elke locatie kiezen voor het huwelijk, ook in de buitenlucht!

Mochten jullie willen trouwen op een locatie waar nog nooit een huwelijksceremonie heeft plaats gevonden, dan zullen wij vooraf de locatie bezoeken om te kijken of daar een huwelijk kan worden voltrokken.

Mochten jullie buiten willen trouwen, dan wordt in verband met de veiligheid als eis gesteld, dat er kan worden uitgeweken naar een gebouw, als het weer daartoe aanleiding geeft.

Trouwambtenaren

Onze trouwambtenaren zijn zeer enthousiast en denken graag met jullie mee over de invulling van de huwelijksceremonie. Jullie trouwambtenaar neemt vooraf contact met jullie op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. In dit gesprek kunnen jullie aangeven wat jullie wel of juist niet in de toespraak vermeld willen hebben.

Jullie kunnen zelf aangeven naar welke van onze trouwambtenaren jullie voorkeur uitgaat. 

Daarnaast is het mogelijk om jullie huwelijk te laten voltrekken door een trouwambtenaar uit een andere gemeente. Kies je hiervoor, dan wordt deze trouwambtenaar speciaal voor jullie huwelijk benoemd als trouwambtenaar van de gemeente Nijkerk.

Melding van voorgenomen huwelijk

Tegenwoordig gaat u niet meer in ondertrouw, maar doet u een melding bij de ‘trouwgemeente’ dat u het voornemen heeft om met elkaar in het huwelijk te treden. Daarnaast geeft u aan wie uw getuigen zijn.

Hoe doet u melding van uw voorgenomen huwelijk?

Hiervoor vult u het formulier ‘Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap’ (onderaan deze pagina) in. Zodra u dit hebt ingevuld, moet u het printen en ondertekenen en vervolgens naar ons opsturen. Het is wettelijk nog niet toegestaan om dit formulier digitaal te versturen.

Belangrijk om te weten:

Wilt u een geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk, dan hoeft u hiervan geen melding te doen!

Doe zo snel mogelijk melding van uw voorgenomen huwelijk.

De melding moet minimaal twee weken en mag maximaal een jaar vóór de datum van het huwelijk bij de gemeente binnen zijn;

Uw persoonsgegevens moeten volledig zijn opgenomen in de basisregistratie personen (BRP) van uw woongemeente. Als u in Nederland bent geboren en hier altijd heeft gewoond, is dit zeer waarschijnlijk het geval. Bent u in het buitenland geboren en/of heeft u in het buitenland gewoond? Dan moet u misschien nog documenten overleggen, zoals bijvoorbeeld een geboorteakte, verklaring burgerlijke staat, etc.

Komt u er niet uit, maakt u dan een afspraak voor ‘huwelijk reserveren/informeren’.

Tarieven 2024 (onder voorbehoud)

Er zijn drie mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te voltrekken: uitgebreid, eenvoudig en kosteloos. Hieronder leest u over de verschillende mogelijkheden en daaronder vindt u wat de kosten zijn.

Uitgebreide ceremonie
Als u voor een uitgebreide ceremonie kiest , reserveer kiest één van de vaste trouwlocaties of een incidentele locatie. U heeft dan de mogelijkheid om een voorkeur op te geven voor een trouwambtenaar en een eigen invulling te geven aan de ceremonie. Met de trouwambtenaar bespreekt u uw wensen ten aanzien van de toespraak. Er is gelegenheid voor muziek en andere creatieve invullingen.

Eenvoudige ceremonie
Op donderdag in de even weken bieden wij de mogelijkheid voor een eenvoudige ceremonie. Deze vindt plaats in de trouwzaal, wisselend in de ochtend en de middag. In onze agenda ziet u of er in de week die u uitgekozen heeft, in de ochtend of in de middag wordt getrouwd.

U kunt geen voorkeur opgeven voor een trouwambtenaar en er is ook geen voorgesprek met de trouwambtenaar. Deze houdt een korte toespraak en er is geen ruimte voor toespraken van andere aanwezigen. In totaal mogen er twintig mensen meekomen naar de ceremonie, inclusief de getuigen. Wij verwachten dat het bruidspaar en de getuigen een identiteitsbewijs meeneemt naar de ceremonie, zodat wij uw identiteit kunnen vaststellen.

Kosteloze ceremonie
Elke maandag om 9.00 en 9.15 uur kunt u kosteloos uw huwelijk laten sluiten. Dit is mogelijk wanneer in ieder geval één van de partners in de gemeente Nijkerk woont.

De voltrekking vindt plaats in de gelagkamer in het stadhuis. Deze biedt naast het bruidspaar en de ambtenaar die het huwelijk voltrekt alleen plaats aan de getuigen. U kunt dan ook maximaal vier personen meenemen. De ceremonie duurt maximaal vijf minuten. Er is geen ruimte voor muziek of toespraken van andere aanwezigen. Wij verwachten dat u beiden en de getuigen een identiteitsbewijs meeneemt naar de ceremonie, zodat wij uw identiteit kunnen vaststellen.

Let op: de hieronder vermelde tijden zijn de tijden waar tussen de ceremonie kan plaatsvinden. Waar als eindtijd 20.00 uur vermeld staat, begint de ceremonie om 19.00 uur. 

eenvoudige ceremonie
donderdag tussen 10.30 tot 12.00 uur en tussen 15.30 en 17.00 uur € 174
maandag t/m vrijdag  van 10.00 tot 17.00 uur € 415
maandag t/m vrijdag vanaf 17.00 tot 20.00 uur € 782
zaterdag van 10.00 tot 20.00 uur € 782
      
Op locatie     
maandag t/m vrijdag 10.00 tot 17.00 uur € 459
maandag t/m vrijdag vanaf 17.00 uur tot 20.00 uur € 842
zaterdag 10.00 tot 20.00 uur € 842
      
Op incidentele locatie     
maandag t/m vrijdag 10.00 tot 17.00 uur € 573
maandag t/m vrijdag vanaf 17.00 tot 20.00 uur € 960
zaterdag 10.00 tot 20.00 uur € 960
      
Ambtelijke getuige € 48
      
Trouwboekje     
Inhoud (uittreksel huwelijksakte) € 28,50
Standaard omslag € 28,50
Annuleren/wijzigen huwelijk/ partnerschapsregistratie binnen 90 dagen voor ceremonie € 55

Meer informatie

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben, dan kun je altijd contact opnemen met een medewerker van de afdeling Burgerzaken, via telefoonnummer 14 033.

Wij wensen jullie veel plezier met het organiseren van jullie huwelijk en wie weet tot ziens in Nijkerk!

Copyright © 2024
Webdesign door Pixel Creation